header

Kylmäpuristettu rypsiöljy alentaa kolesterolia

Helsingin Yliopiston Farmasian laitoksen ja Helsingin Yliopistollisen Keskussairaalan yhteistyönä tekemän tutkimuksen tulokset osoittavat, että kylmäpuristettu vähentää seerumin kolesterolipitoisuutta enemmän kuin tavallinen rypsiöljy, rypsiöljystä valmistettu kovetettu margariini tai oliiviöljy. Tutkimuksessa 20 prosenttia ravinnon kiinteästä rasvasta, kuten voi, margariini tai juusto, korvattiin erilaisilla kasviöljyillä. Kylmäpuristettua Virgino-rypsiöljyä käyttäneillä veren hyytymisprosessia lisäävän proteiinin, fibrinogeenin, määrä väheni eniten, noin 22 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoittaa veren ohenemista, verisuonitukosten ja infarktiriskin pienenemistä. Virginoa käyttäneellä ryhmällä myös LDL-kolesteroli laski eniten.

Suurin LDL-kolesterolitason lasku (17 %) tapahtui henkilöillä, jotka korvasivat maitorasvan Virgino-rypsiöljyllä. Vaikutusten taustalla on rypsiöljyn erittäin matala tyydyttyneiden rasvahappojen määrä sekä öljyn sisältämät välttämättömät omega-6- ja omega-3-rasvahapot. Kylmäpuristetussa öljyssä on lisäksi korkeampi lesitiinin ja antioksidanttina toimivan E-vitamiinin pitoisuus kuin tavallisessa rypsiöljyssä.

Lesitiinipitoisuutta nostava vaikutus

Kylmäpuristettua Virgino-rypsiöljyä käyttäneiden ryhmässä veren lesitiinipitoisuus nousi 26 prosenttia – selvästi enemmän kuin muissa ryhmissä. Lesitiini on erilaisten fosfolipidien seos, joka kuuluu solujen normaaliin rakenteeseen ja toimii monityydyttymättömien rasvahappojen varastona elimistössä. Lesitiini auttaa veren kolesterolin muuttamista sellaiseen muotoon, ettei se pysty kertymään verisuonten seinämiin. Sillä on merkitystä myös hermoston toiminnassa. Yllämainitut vaikutukset tulivat esille, kun päivittäin nautittiin 15 g kylmäpuristettua Virgino- rypsiöljyä kiinteän rasvan sijaan.

Tutkimus oli esillä Britanniassa Edinburghissa järjestetyssä rasvahappoja käsitelleessä kongressissa. Tutkimuksen teetti Virgino-rypsiöljyn valmistaja Kankaisten Öljykasvit Oy.

Tutkimusryhmä: FaT, dos. Into Laakso ja proviisori Tuulikki Seppänen-Laakso (HY, Farmasian laitos) LKT Kirsti Kiviranta ja LKT, dos. Hannu Vanhanen (HYKS) LKT, dos. Eeva Moilanen ja LKT, dos. Terho Lehtimäki (TaY)

Virginon rasvahappokoostumus on terveydelle erinomainen

Kansainvälisesti runsaasti huomiota saanut ylilääkäri Ari Palomäen tutkimusryhmän tulokset osoittavat, että jo pienellä rypsiöljyn lisäyksellä päivittäiseen ruokavalioon voi olla suuri merkitys terveydelle. Erittäin tarkasti toteutetut Virgino-rypsiöljyn rasvahappoanalyysit osoittavat, että rypsiöljyn Omega-6- ja omega-3-rasvahappoja on siinä ihmisen elimistölle ihanteellisessa suhteessa, 2:1

Virgino ehkäisee LDL-kolesterolin hapettumista

Monityydyttymättömien rasvahappojen kaksoissidosten on aiemmin epäilty hapettuvan elimistössä aiheuttaen osaltaan sairauksien etenemistä. Kokonaisuudessaan Virgino-rypsiöljyn vaikutus on kuitenkin hapettumista ehkäisevä. Tutkimuksessamme potilaiden kokonaiskolesterolin pitoisuus väheni 8 prosenttia ja haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuus 11 prosenttia. Valtimotautia pahentavien hapettuneiden LDL-hiukkasten määrä väheni vieläkin enemmän eli peräti 16 prosenttia. Puoli vuotta kestäneeseen tutkimukseen osallistui 37 suomalaista miestä, joille oli ylipainon seurauksena kehittynyt metabolinen oireyhtymä.

Tutkimusjaksoja oli kaksi ja ne kestivät 6–8 viikkoa. Ensimmäisen tutkimusjakson aikana miehet käyttivät leivän päällä voita, ja toisen jakson aikana he korvasivat päivittäisen leipärasvan 35 ml annoksella Virgino-rypsiöljyä. Tutkimuksen ajan noudatettiin muuten normaalia ruokavaliota. Ruokavaliota ei siis välttämättä tarvitse muuttaa kokonaan, vaan pienilläkin muutoksilla on vaikutusta terveyteen. Nykyisin suositellaan, että välttämättömien monityydyttymättömien rasvahappojen osuus olisi vähintään kolme prosenttia kokonaisenergiasta. Kevyttä työtä tekevä aikuinen saa riittävän päiväannoksen 1–2 ruokalusikallisesta Virginoa, lasten suositeltu päiväannos on 1–2 teelusikallista.

• Ari Palomäki´s study in "Lipids in Health and Disease"
• Ari Palomäen tutkimus, suomenkielinen kooste (pdf)