header

Hyvään kuntoon ja ruokavalioon ei ole oikotietä - Hiihtäjä Eevamari Oksanen

eevamari oksanenEevamari Oksanen on pienestä pitäen haaveillut hiihtäjän urasta – siitä lähtien, kun suuri idoli Marja-Liisa Kirvesniemi voitti Olympiakultaa Sarajevossa.

– Ikävuosina 17–20 olin hiihtämättä kilpaa. Sitten aloin miettiä, miksi en tee sitä, mitä eniten haluan tehdä? Varusmiesvuoteni jälkeen aloitin uudelleen, enkä ole katunut!

Parisprintistä Eevamarilla on taskussaan kaksi SM-mitalia, hopeinen ja prossinen.
– Tällä kaudella mitalia lähdetään kirkastamaan, ja tietysti myös henkilökohtaisissa kisoissa on mahdollisimman hyvä sijoitus tavoitteena. Pidemmän ajan tähtäimeni on vuoden 2014 Olympialaisissa. Sinne edetään pienin askelin, tai sauvanvedoin, nauraa Eevamari, jonka mottona on “suoralla ei voi oikaista”.

Näihin pieniin sauvanvetoihin kuuluu myös päivittäinen hyvä ruokavalio. – Ruoka on minulle henkilökohtaisesti tosi iso juttu, se vaikuttaa niin paljon sekä treenaamiseen että palautumiseen. Haluan saada ruoasta mahdollisimman paljon irti, niin ettei se sisällä mitään turhaa. Jos ei syö hyvin, ei myöskään jaksa, Eevamari korostaa.

Hän on miettinyt ravitsemukseen liittyviä asioita myös koulutuksensa ja työnsä kautta. Fysioterapeutiksi valmistunut Eevamari työskentelee liikuntakasvatusaliupseerina pioneerirykmentissä Keuruulla.

Virginoa päivittäin

Eevamari laittaa ruokaa päivittäin sekä leipoo aina kun vain ehtii. – Suosin monipuolista sekaravintoa: lihaa, kalaa, kanaa, kalkkunaa. Kun laittaa ruoan alusta alkaen itse, tietää mitä ruoka sisältää. Siinä ei ole turhia lisäaineita tai mitään muutakaan ylimääräistä.

– Yhteistyö nimenomaan Virginon kanssa oli minulle ihan itsestäänselvä juttu! Olen käyttänyt kylmäpuristettua rypsiöljyä jo vuosia. Siinä on niin hyviä rasvahappoja, E-vitamiinia kuin urheilijalle tärkeää ubikinonia. Suomalaisuus on minulle iso ja tärkeä asia. Ja kun öljy on kylmäpuristettua, tiedän, ettei valmistusprosessissa ole tuhoutunut mitään tärkeitä aineita– Virgino on ehdoton suosikkini kaikessa mihin tarvitaan rasvaa, sekä ruoanlaitossa että leivonnassa. Öljyä pitää käyttää; jos pullo vain seisoo keittiön työpöydän kulmalla, ei siitä ole hyötyä terveydelle!

Eevamarin parhaat reseptit sisältävät paljon kasviksia sekä supisuomalaisia suppilovahveroita, sipulia ja luomumunia. Leivän päälle hän sipaisee maukasta omatekoista kevytvoita.

www.eevamari.net

 

Pin It

Syö kalaa, kasviöljyä ja siemeniä: Suoliston bakteerikanta kiittää - ja suojaa monelta sairaudelta

kategoriassa Ajankohtaista

Omega-3-rasvahappoja sisältävän ravinnon ja monipuolisen suolistobakteeriston välillä on yhteys, tutkijat uskovat. Aiheesta kertoo Suomen Kuvalehti.

Hollolan Hirven historia juontuu 500 vuoden takaa - Vappuun kotimaista lähiruokaa ja -olutta

kategoriassa Ajankohtaista

Hollolassa on pantu muinaisolutta, sahtia yli 2000 vuotta. Hollolan Hirvi jatkaa perinnettä valmistamalla Kivisahtia sekä…

Romanttiselle illalliselle ankan rintaa palsternakkapyreen kera

kategoriassa Blogi

Kun suunnitelmissa on illallinen kahden kesken hieman paremman syötävän kera, kokeile vaihteeksi ankkaa. Rasvaisen ja…