header

Miksi rypsiöljy on hyvä valinta?

Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelussa, Sydan.fi-sivustolla pohditaan kumpi on parempi valinta, rypsiöljy vai oliiviöljy.

Kestävä ja terveellinen ruokavalio pohjautuu paikalliseen ruokakulttuuriin ja ruuan arvostamiseen

Tutkijat Kaisa Karttunen ja Heli Kuusipalo ottavat ravitsemukseen kantaa Maaseudun tulevaisuuden kirjoituksessaan. Oikein koostetun Pohjoismaisen ruokavalion on todettu vähentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä ja kehon matala-asteista tulehdusta. Pohjoismainen ruokavalio sisältää runsaasti marjoja, kausihedelmiä sekä kaali-, juuri- ja palkokasveja, tuoreita yrttejä,…

Rypsiöljy on luonnollinen elintärkeiden omega-3-rasvahappojen lähde

Keskikokoisen ihmisen omega-3-rasvahappojen saannin turvaa esimerkiksi 2 ruokalusikallista rypsiöljyä päivässä, toteaa ravitsemusterapeutti Ursula Schwab Me Naisissa.

Rypsiöljyllä on ylivoimainen rasvahappokoostumus

Sydänliitto ja THL suosittavat kasvirasvoja. On hyvä kuitenkin muistaa, että eri kasviöljyjen terveellisyydessä on merkittäviä eroja. Rypsiöljy on sydänystävällinen valinta, sillä siinä on kaikista ruokaöljyistä vähiten epäterveellisiä tyydyttyneitä rasvahappoja. Sen rasvahapoista 95 prosenttia on tyydyttymättömiä. Katso eri öljyjen rasvahappokoostumukset oheisesta taulukosta! 

Savulohi-perunasalaatti varhaisperunoista

Ainekset: 600 g varhaisperunoita 300 g savustettua lohta ½ nippu retiisejä 2 kevätsipulia varsineen 1 maustekurkku kuutioituna (tuoretta tilliä) 

Varhaisperunasalaatti fetajuustolla

Ainekset: 500-600 g uuden sadon perunoita keitettynä ½ nippu retiisejä muutama kourallinen pinaatinlehtiä 2 vartta kevätsipulia ½ pakettia (n. 75 g) aitoa fetajuustoa ½ pakettia brokkoliineja eli varsiparsakaaleja 

Grillikanasalaatti

Ainekset: (2-3 annosta) 2-3 broilerfilettä paistamiseen Virgino valkosipuliöljy broilerimaustetta maustamiseen 1 paprika 1 rasia pieniä terttutomaatteja tai kirsikkatomaatteja 2 rkl Virgino kylmäpuristettu rypsiöljy ripaus suolaa 1 ruukku rucola -salaattia 1 pussi jääsalaattia 

Rosmariini-raparperichutney

Ainekset: 1 salottisipuli 4 rkl Virgino kylmäpuristettu rosmariiniöljy 350 g raparperia (1-3 vartta riippuen raparperin koosta) 1 dl hillosokeria varsi tuoretta rosmariinia (1/2-1 chilipalko pilkottuna halutessasi) ½ tl suolaa 

Tuorekurkkusalaatti

Ainekset: 1 kurkku 2 rkl väkiviinaetikkaa 4 rkl kylmäpuristettua Virgino-rypsiöljyä 2 rkl silputtua tilliä ½ tl suolaa 2 tl sokeria 1 tl roseepippureita 

Raparperipiiras

Pohja: 1 1/3 dl kylmäpuristettua Virgino-rypsiöljyä 2 dl intiaanisokeria 4,5 dl vehnäjauhoja 1,5 dl kaurahiutaleita 2 tl leivinjauhetta 2 dl vaniljajugurttia