header

WHO:lta suositukset muistisairauksien ehkäisyyn – syö hyvin ja liiku

broilerisalaatti SWHO on ensimmäistä kertaa julkaissut suositukset muistisairauksien ehkäisyyn.

Noin joka kolmas Alzheimerin tautitapaus olisi ehkäistävissä ihmisen elintapoja muuttamalla. Oleellista elintavoissa on monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, liikunnan harrastaminen ja verenpaineen saaminen normaalille tasolle.

Maailman terveysjärjestö WHO on julkaissut ensimmäistä kertaa suositukset kognitiivisten toimintojen heikkenemisen ja muistisairauksien ehkäisyyn. Maailmanlaajuisesti lähes 50 miljoonaa ihmistä sairastaa jotakin muistisairautta. Aiheesta kirjoitti Iltalehti Terveys-sivuillaan.

Näin ehkäiset itse muistisairauksia:

Liiku
Liikunnan harrastaminen kannattaa ehdottomasti, oli sitten muistioireita tai ei.

Syö terveellisesti
Terveellinen, monipuolinen ruokavalio on ykkösasia muistisairauksien ehkäisyssä.

Terveellinen ruokavalio on välimerellinen ruokavalio tai meillä tutusti Itämeren ruokavalio, jossa on runsaasti kasviksia, marjoja, täysjyväviljaa ja rypsiöljyä.

Lihaa muistiystävälliseen ruokavalioon kuuluu vähän, kalaa ja mereneläviä syödään vähintään kaksi kertaa viikossa. Kovien rasvojen sijaan käytetään pehmeitä rasvoja kuten rypsiöljyä.

Annoskoot pidetään kohtuullisina, jotta paino pysyy kurissa.

Älä tupakoi

Unohda lisävitamiinit
E- tai B-vitamiinilisiä tai purkista napsittuja monityydyttämättömiä rasvahappolisiä ei tarvita dementiariskin pienentämiseen, jos elintavat ovat muuten terveelliset.

Vain vähän alkoholia

Pidä paino normaalina
Normaalipaino on muistin kannalta paras vaihtoehto. Selvästä ylipainosta kannattaa hankkiutua eroon.

Hoida verenpaine
Kohonnut verenpaine on syytä hoitaa elintaparemontilla ja/tai lääkityksellä suositustasolle.

Diabetes
Muistin kannalta on hyväksi, että diabetes on hyvässä hoitotasapainossa.

Kolesteroli
Kokonaiskolesterolin olisi hyvä olla alle 5.

Oleellista on kuitenkin se, mistä lukema koostuu. Vitosen kokonaiskolesterolissa ”pahan” LDL-kolesterolin luvun pitäisi olla alle 3.

Kylmäpuristetun rypsiöljyn käyttö auttaa alentamaan kolesterolia. Lue lisää: https://www.virgino.fi/terveys/kolesterolia-alentava-vaikutus

Lue Iltalehden artikkeli kokonaisuudessaan: https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/c5e699b3-8b6b-4ad3-91a8-514c7c46f611

Pin It

Rasvakeskustelun hälystä löytyy terveellisen syömisen malli

kategoriassa Ajankohtaista

Sota rasvasta tuskin loppuu, mutta sen hälystä löytyy jo terveellisen syömisen malli, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Parsarisotto on alkukesän herkku

kategoriassa Blogi

Nyt eletään kotimaisen tuoreen parsan satokautta! Italialaistyylisessä risotossa parsa kypsyy juuri sopivan rapsakkaaksi. Parsarisotto on…

Maukas broileririsotto raikkaan salaatin kera

kategoriassa Blogi

Italialainen risotto on kuin pyttipannu – sen pääraaka-aineeksi voi laittaa maun mukaan melkein mitä vain:…