header

Kahteen kertaan kypsennetyt uuniperunat ovat mahtava lisuke

uuniperunatYstävä tarjosi lauantain päivällisellä kahteen kertaan paistettuja uuniperunoita savukalan ja salaatin kanssa. Näitähän oli pakko kokeilla itsekin!

Kevättalvi on uuniperunoiden aikaa, ja kahteen kertaan kypsennettyinä ne ovat herkullinen lisuke melkein mille tahansa pääruualle.

Kasvissyöjälle maukkaat perunat sopivat ateriaksi ihan salaatin kera.

Uuniperunat
4 suurta ja jauhoista perunaa, esim. Rosamundaa
1 dl kevytmaitoa tai kermaa (tai näiden sekoitusta)
½ dl kylmäpuristettua Virgino-rypsiöljyä tai Virgino Rosmariiniöljyä tai Valkosipuliöljyä
½ tl suolaa
pari kierrosta mustapippuria myllystä
2 ½ dl cheddar-juustoa raasteena
1 rkl tuoretta pilkottua ruohosipulia

Lämmitä uuni 200-asteiseksi.

Pese perunat, mutta älä kuori niitä. Pistele perunoita haarukalla, jotta niiden kypsyessä höyry pääsee karkaamaan.

Paista perunoita uunissa 1 tunti ja 15 minuuttia tai niin kauan kunnes ne ovat haarukalla kokeiltaessa kokonaan pehmeitä. Anna perunoiden jäähtyä.

Leikkaa jäähtyneet perunat puoliksi. Kaiva lusikalla perunoiden sisältö astiaan. Säästä perunoiden kuoret.

Soseuta perunat haarukalla tasaiseksi massaksi. Lisää maitoa vähitellen muusin joukkoon. Lisää muusin joukkoon öljy, suola ja pippuri. Sekoita ilmavasti vispilällä.

Täytä perunoiden kuoret perunaseoksella. Ripota juustoraaste pinnalle.

Paista puolikkaita perunoita 200 asteessa 20 minuuttia tai niin kauan, kunnes juusto saa kauniin kullanruskean värin. Ripota päälle ruohosipulisilppua ja tarjoa heti.

Vinkki: jos on tulossa vieraita, tee perunat valmiiksi hyvissä ajoin siten, että puuttuu vain toinen uunissa käynti. Kun vieraat saapuvat tai ovat alkuruoan kimpussa, perunat voi nopeasti käyttää uunissa toiseen kertaan.

Pin It

Kasviöljyt terveysjärjestykseen

kategoriassa Ajankohtaista

Helsingin Sanomien terveyssivujen artikkelissa 26.9.2013 laitettiin 20 öljyä terveysjärjestykseen. Kirjoittaja Satu Kaarian mukaan öljyjen kuningas…

Kosteuttava kasvonaamio

kategoriassa Ajankohtaista

Talvipakkasella iho on kovilla. Kosteuttava ja rauhoittava kasvonaamio syntyy helposti kotona.

Tutkimus: pohjoismainen ruokavalio vähentää sydäntautien riskiä

kategoriassa Ajankohtaista

Laajan ruokavaliotutkimuksen mukaan pohjoismainen, ns. Itämeren ruokavalio pienentää kolesteroliarvoja ja vähentää sepelvaltimotaudin riskiä. Tutkimuksen keskeisin…