header

Öljy on makuasia

rasvahappokoostumus taulukkoKasviöljyt ovat maultaan ja terveysvaikutuksiltaan keittiön hyviksiä - joukossa on vain yksi kovis. Käyttötarkoitus ratkaisee, mihin pulloon tarttua.

Rypsiöljyä saadaan rypsinsiemeniä puristamalla. Se sisältää öljyistä eniten elimistölle tärkeitä omega-3-rasvahappoja ja sopii kaikenlaiseen ruuanlaittoon sekä paistamiseen. Näin kerrotaan Kodin Kuvalehdessä 9/2013.

Kasviöljy on satapronsenttisesti rasvaa, yleensä hyvää rasvaa. Öljyissä on runsaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja. Siksi niitä kannattaa suosia keittiössä.

Tyydyttyneet rasvahapot nostavat veren haitallisen LDL-kolesterolin määrää, kun taas monityydyttymättömien rasvahappojen on todettu alentavan kolesterolia.

Öljyt kannattaa säilyttää viileässä ja valolta suojattuna. Jääkaappia ne eivät vaadi.

Öljyä voidaan käyttää monipuolisesti kaikkeen ruuanvalmistukseen ja leivontaan. Öljyjen kuumuudenkestävyys kerrotaan niiden savuamispisteellä. Mitä korkeampaa lämpötilaa öljy kestää, sen turvallisempaa sen käyttö paistamiseen on.

Eniten omega-3:ia

Rypsiöljy sisältää öljyistä eniten monityydyttymättömiä omega-3-rasvahappoja. Kylmäpuristetun rypsiöljyn valmistus on hellävaraisinta, sillä öljyä ei käsitellä kemiallisesti eikä altisteta korkeille lämpötiloille. Siksi öljy on väriltään tummempaa ja siinä on voimakkaampi aromi kuin tavallisessa rypsiöljyssä. Kylmäpuristettu rypsiöljy sopii kaikenlaiseen ruuanlaittoon ja paistamiseen.

Muista kasviöljyistä poiketen kylmäpuristettu kookosöljy puolestaan koostuu pääosin kovasta, tyydyttyneestä rasvasta. Pehmeitä, tyydyttyneitä rasvoja on ainoastaan noin kuusi prosenttia.

Lähde: Kodin Kuvalehti 9/2013

Pin It

Eija Vilpas ja Riitta Havukainen: Hyvä ruoka, uni ja liikunta auttavat jaksamaan

kategoriassa Ajankohtaista

Energiset näyttelijäkaverukset Eija Vilpas ja Riitta Havukainen panostavat kiireisen arjen keskellä hyvinvointiin: liikuntaan, yöuniin ja…

Enemmän kuituja ja omega-3-rasvahappoja - Omega-3-rasvahapot vähentävät diabetesriskiä

kategoriassa Ajankohtaista

Fit-lehti (9/2011) kehottaa syömään enemmän kuituja sekä omega-3-rasvahappoja.

No nyt – sisäfileepihvi maukkaiden kasvisten kera

kategoriassa Blogi

Liha on juhlaruokaa, ja myös melko täyttävää. Sisäfileepihvien kanssa ei välttämättä tarvitakaan hiilihydraattilisuketta, vaan erilaiset…