Kylmäpuristettua Virgino-rypsiöljyä viedään nyt myös Venäjälle.
Venäläinen kuluttaja on entistä kiinnostuneempi terveydestä ja hyvinvoinnista, kertoo Helsingin Sanomat.
HS:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan Venäläinen kuluttaja haluaa panostaa terveelliseen ravintoon ja hyvinvointiin.
Maailman 5. suurin talous on tärkeä vientikohde yhä useammalle suomalaisyritykselle, mutta suomalaiset eivät ole täysin onnistuneet vastaamaan venäläiskuluttajan kysyntään. Elintarvikkeet muodostavat Venäjän-viennistämme vain noin 7 %.
- Eniten potentiaalia on kuluttajissa ja keskiluokassa, suomalaisen tuotannon rakenne ei täysin vastaa kysyntää, sanoo varatoimitusjohtaja Jaana Rekolainen Suomalais-venäläisestä kauppakamarista.
Toimitusjohtaja Perttu Korolainen kertoo, että Virginoa myydään entistä enemmän myös Venäjälle. Kuva on Virginon sopimusviljelijä Risto Ojalan pellolta. Kuvassa olevalla aukealla on 17 ha erittäin vahvaa ja puhdasta rypsikasvustoa, josta odotetaan hyvää satoa. |
Venäläiset käyttävät suuren osan tuloistaan kulutukseen toisin kuin länsimaiset.
Suomalaisilla hyvä maine
Virginon toimitusjohtaja Perttu Korolainen on yllättynyt, etteivät suomalaisyhtiöt ole hänen yrityksensä lailla innostuneita Venäjän kuluttajamarkkinoista.
- Suomalaisilla on hyvä maine Venäjällä, ja kyse on lähellämme olevista, isoista markkinoista, Korolainen toteaa.
Kylmäpuristettua Virgino-rypsiöljyä on viety Venäjälle vuodesta 2011. Virgino maksaa Venäjällä jopa kymmenen euroa, kun Suomessa öljypullon hinta on kolmesta neljään euroa.
Linkki Helsingin Sanomien uutiseen: http://www.hs.fi/paivanlehti/31072013/talous/Ruplat+menev%C3%A4t+sivu+suun/a1375157205578