header

Superia Suomesta!

Suomalaisten ei tarvitse ihannoida ulkomaisia superruokia. Kotimaasta löytyy vähintään yhtä hyviä ravintopommeja, kerrotaan Hyvä Terveys -lehden 7/2014 artikkelissa.

Suomalaisen rypsiöljyn rasvahapoista vain 5,7 % on tyydyttyneitä, loput pehmeitä rasvahappoja. Haitallisia transrasvahappoja ei ole lainkaan. Suosituksen mukaisen määrän välttämättömiä omega-3- ja omega-6-rasvahappoja saa kahdesta ruokalusikallisesta rypsiöljyä päivittäin. Siinä on myös paljon E-vitamiinia (18 mg / 100 g).

Ulkolaista kookosöljyä mainostetaan usein superruokana, mutta Hyvä Terveys -lehden mukaan sen rasvahapoista kovia eli tyydyttyneitä on peräti 91 %. Siinä on vain vähän välttämättömiä rasvahappoja: suosituksen mukaisen määrän omega-3- ja omega-6-rasvahappoja saisi 79 ruokalusikallisesta päivässä. E-vitamiinia kookosöljyssä on vain kymmenesosa rypsiöljyyn verrattuna.

Samoin lehden mukaan kotimaiset tyrni ja mustaherukka pesevät terveellisyydessä mennen tullen kaukaa tuodut kuivatut gojimarjat, jotka saattavat kaiken lisäksi sisältää torjunta-ainejäämiä. Spirulina- ja klorellapuristeet voi puolestaan korvata suomalaisella, tuoreella nokkosella tai lehtipinaatilla eli mangoldilla. Nokkosta ja mangoldia kannattaa pakastaa ryöpättynä talven varalle.

Pin It

Arvonta on suoritettu!

kategoriassa Ajankohtaista

Upean tuotepaketimme voittajat on nyt arvottu! Kiitos kaikille osallistujille!

Itsetehty granola-muromysli – aamun paras!

kategoriassa Blogi

Granola on valmiina ostettuna aika hintavaa, mutta sitä on helppo tehdä itse. Samalla saa taatusti…

Enemmän kuituja ja omega-3-rasvahappoja - Omega-3-rasvahapot vähentävät diabetesriskiä

kategoriassa Ajankohtaista

Fit-lehti (9/2011) kehottaa syömään enemmän kuituja sekä omega-3-rasvahappoja.