header

Kasvikset tuovat terveyttä

Pirjo Toikkanen 2062Kotitalousopettaja ja ruokatoimittaja Pirjo Toikkanen, lempinimeltään Rouva Kasvis, sai alkuvuodesta arvostetun ruokakulttuuripalkinnon. Hän haluaa lisätä kasvisten käyttöä kaikissa muodoissaan ja sesonkien mukaan. Kylmäpuristettu rypsiöljy sopii Pirjon mielestä kasviksille erityisen hyvin.

"Vappua vietämme mahdollisimman paljon ulkona. Grillaamme ja nautimme keväisestä luonnosta", iloinen Pirjo suunnittelee.

Pirjo Toikkanen on tehnyt puolet työurastaan ruokatoimittajan työtä ja toisen puolen työskennellyt asiantuntijatehtävissä elintarviketeollisuuden ja kaupan palveluksessa sekä viestintäpäällikkönä Kotimaiset Kasvikset ry:ssä.

"Olen tehnyt yhtä pitkän ajanjakson palkkatyötä ja työtä yrittäjänä. Molemmin tavoin työ on ollut mieleistä ja mielekästä. Se on sisältänyt aina tavalla tai toisella ruokaa, kirjoittamista, kuvauksia ja viestintää", Pirjo kertoo.

"Vaikka olen työssäni neuvonut muita, kyse on ollut vuorovaikutuksesta, jossa itse olen saanut enemmän kuin koskaan olin osannut kuvitellakaan!"

Tällä hetkellä Pirjo tekee omasta yrityksestään käsin ruoka- ja ravitsemusaiheisia juttuja. "Ruokajutun työvaiheisiin kuuluu ideointia sovitusta aiheesta, ruokaohjeiden kehittämistä kokeillen ja kirjoittaen, ruokakuvausten suunnittelua ja järjestämistä."

"Työni jälkeä näkyy muun muassa Hyvä terveys -lehdessä. Teen myös isompia julkaisuja ja tiedotetekstejä esimerkiksi neuvontajärjestöille ja yrityksille."

Arvostettu ruokakulttuuripalkinto

Maaliskuussa Pirjo Toikkanen vastaanotti Jaakko Kolmosen rahaston tunnustuspalkinnon suomalaisen ruokakulttuurin edistämisestä. "Arvostan suuresti saamaani tunnustuspalkintoa. Koko tämä vuosi tuntuu juhlavuodelta. Olen sen myötä miettinyt ja muistellut työuraani. Olen todella kiitollinen ja tunnen itseni etuoikeutetuksi, että olen saanut tehdä työtä suomalaisen ruokakulttuurin hyväksi", Pirjo sanoo.

"Suomalainen ruokakulttuuri on kehittynyt viimeisten vuosikymmenten aikana valtavasti. Kaikkea on nyt saatavana ja maailman ruokatrendit rantautuvat nopeasti meille. Helposti unohtuvat oman ruokakulttuurimme juuret, isoäitien keittiöt, omat hienot raaka-aineemme ja meille omimmat ruoanvalmistustavat."

"Mediassa, blogeissa ja sosiaalisessa mediassa nousevat jatkuvasti mielenkiinnon kohteiksi erilaiset muotidieetit, muka käänteentekevät uutuudet ja superfoodit. Ihmiset tuntevat paineita kotiruoanvalmistuksesta, koska usein esimerkiksi television ruokaohjelmista ja kokkikilpailuista voi saada käsityksen, että ruoanvalmistuksen tulisi olla jotain kummallista ja vaikeaa", Pirjo pohtii.

"Ruokakulttuuri kuuluu aivan kaikille. Kotiruoan ei tarvitse olla konstikasta eikä muotioikkujen mukaista. Hyvistä raaka-aineista syntyy hyvää ruokaa. Laadukkaita raaka-aineita saa läheltä raikkaina ja tuoreina. Tavallinen hyvä kotiruoka huolellisesti valmistettuna on herkkua. Jo muutamasta hyvästä raaka-aineesta valmistuu nopeasti hyvää. Sillä, miten ruokailemme arkena, on enemmän merkitystä terveydellemme kuin juhlahetkien herkuilla."

Pirjo puhuu kasvisten käytön ja lähiruoan puolesta. "Haluan työssäni huomioida sesongit ja suomalaiset ravitsemussuositukset. Ravitsemussuositukset kannattaa ottaa omakseen rennosti ja raikkaasti. Toisin kuin usein luullaan, ravitsemussuositukset ovat varsin sallivia. Riittää, että tietää ruokakolmion, jonka mukaan raaka-aineita valita oikeassa suhteessa."

Kasviksia, kasviksia, enemmän kasviksia

Pirjo Toikkanen sai Kotimaisissa kasviksissa ollessaan lempinimen Rouva Kasvis. Hänen mukaansa suuri parannus suomalaisten ruokavalioon saadaan pelkästään sillä, että lisätään kasvisten käyttöä. Samalla syrjäytyy lautaselta muuta tarpeettomampaa. "Kiteytimme viestin muotoon Puoli kiloa päivässä, ja se on ajankohtainen yhä. Tuttu Viittä väriä päivässä -slogan täydentää viestiä. Kasviksia kannattaa syödä monipuolisesti, jotta niistä saa kaikki terveyshyödyt."

"Haluan muistuttaa ihmisiä kasvisvalikoiman laajuudesta. Kun valitsee vaihdellen ja sesonkien mukaan erilaisia kasviksia, saa ruokavalioon värejä, makuja ja muotoja, joihin ei kyllästy: juureksia, kaaleja, sipuleita, salaatteja, vihanneshedelmiä, yrttejä, versoja ja ituja, palkokasveja, sieniä, hedelmiä ja marjoja. Yrttejä, marjoja ja salaattiaineksia saa myös villeinä suoraan luonnosta."

"Kasvisten käytön lisääminen ja sesonkien kunnioittaminen on myös ekologista. On ympäristöä kunnioittavaa lisätä kasvisten käyttöä. Kasvikset ovat myös eettinen valinta."

"Pehmeiden kasvirasvojen suosiminen ja rasvojen kohtuullinen, mutta riittävä saanti on tärkeää. Leivän päälle kannattaa pääsääntöisesti valita rasiamargariinia, lasiin rasvatonta maitoa ja ruoanvalmistukseen kasviöljyjä. Leivontaankin sopii usein rasiamargariini tai kasviöljy."

Kala, pavut, linssit ja siemenet kuuluvat hyvään ruokavalioon. Kasvikunnan proteiineja kannattaa suosia ja täydentää niitä täysjyväviljalla.

"Kaikkein mieluiten syön kala-, kana- ja kasvisaterioita sesonkien tuoreista raaka-aineista valmistettuina. Punainenkin liha käy, mutta sen on oltava hyvää ja hyvin valmistettua, ei välttämättä kalleimmista ruhonosista. Luullinen liha on maukkainta. Riistaliha on hyvää, linnut mukaan lukien."

Pirjolla on tehosekoitin käytössä joka päivä, koska hän tekee aamuisin smoothieta. "Puurot ovat suosikkejani. Käytän usein juureksia ja kaaleja, tomaatteja, myös säilykkeinä, sitruunoita ja limettejä, tuoreita yrttejä, keväällä ja kesällä villivihanneksia. Kasviöljyjä ja sipuleita sekä linssejä ja papuja kuluu keittiössäni paljon."

Kylmäpuristettu rypsiöljy sopii kasviksille

Kylmäpuristettu rypsiöljy sopii Pirjon mielestä kasviksille erityisen hyvin, varsinkin juureksille. "Raastesalaateissa kylmäpuristettu rypsiöljy on paras mahdollinen valinta makua ajatellen. Etenkin porkkanaan sen maku liittoutuu loistavasti!"

"Teen rypsiöljypohjaisia salaatinkastikkeita, pestoa, Lähi-idän tahnoja ja marinadeja. Kylmäpuristettu rypsiöljy sopii hyvin myös villivihanneksille, joiden aika nyt alkaa olla parhaimmillaan."

"Yleensäkin kaikki kylmät kastikkeet, kasvisruoat ja suolainen leivonta ovat minusta kylmäpuristetun rypsiöljyn mainioita käyttöalueita. Ja kun laittaa pöytään kylmäpuristettua rypsiöljyä vaikka jokaiselle omaan pieneen kupposeen tai pikkulautaselle, siihen voi kastaa leipäpalaa", Pirjo neuvoo.

"Kylmäpuristetun rypsiöljyn valitsen, koska se on kotimainen tuote ja rypsiöljyssä on suomalaiseen ruokavalioon paras mahdollinen rasvahappokoostumus."

Arkea ja juhlaa

Hyvän ruuan lisäksi pirteä ja energinen Pirjo hoitaa terveyttään liikunnalla. "Sauvakävelen joka aamu. Onnekseni kotini lähellä on metsä, jonne suuntaan askeleeni aina. Se on uskomaton voimanlähde kaikkina vuodenaikoina. Olen liikuntakeskuksen jäsen, joten voin mennä sinne harrastamaan erilaisia ryhmäliikunta- ja kehonhuoltomuotoja milloin vain. Useimmiten menen kuitenkin kuntosalille. Keväällä ja kesällä pyöräilen mielelläni."

Juuri nyt perhe valmistautuu vapun viettoon. "Yleensä kokoonnumme juhlina yhteisen pöydän ääreen. Juhlapäiviin kuuluu itselläni usein myös hiljentyminen ja musiikin kuuntelu. Ja tietysti ennen juhlapäiviä vähän siivotaan paikkoja ja ehkä laitetaan jotain juhlaan sopivaa koristetta esille. Ja tuoreita kukkia täytyy juhlapäivinä aina olla, kynttilöitäkin ainakin kuistilla. Ruoka- ja kahvipöydän tarjoilut mietimme juhlan hengen mukaisesti. Vappua vietämme mahdollisimman paljon ulkona. Grillaamme ja nautimme keväisestä luonnosta!"

Pirjo antoi juhlaan sopivan herkullisen, keväänvihreän reseptin – parsasosekeittoa yrttiöljyn kera!

Keväinen parsasosekeitto »
Yrttiöljy »

Pin It

E-vitamiini ehkäisee muistihäiriöitä

kategoriassa Ajankohtaista

Suomalaisen tutkimuksen mukaan iäkkäillä, joilla on korkeammat seerumin E-vitamiinitasot, on vähemmän muistihäiriöitä kuin muilla. Tutkijoiden…

Virginon tietovisa

kategoriassa Ajankohtaista

Tämä kilpailu on päättynyt! Tietovisa koulujen alkamisen kunniaksi!

Terveellinen ruoka antaa potkua

kategoriassa Ajankohtaista

”Ruuanlaitto ja leipominen on ollut minulle mieleistä puuhaa lapsesta saakka, kotitaloudestakin tuli yläasteella kiitettäviä arvosanoja.…