header

Mitkä ruoka-aineet ovat oikeasti terveellisiä?

pahkinatOnko hunaja oikeasti terveellistä? Entä pähkinät tai kookosöljy?

Ravitsemuksen asiantuntijat, ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta ja erityisasiantuntija Heli Reinivuo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta arvioivat kuusi tuttua ruoka-ainetta.

Aiheesta kirjoitti Helsingin Sanomat.

Asiantuntijat muistuttavat, että terveellinen ruokavalio on kokonaisuus. ”Jos jotain ruoka-ainetta käyttää harvoin, se on mahdotonta luokitella terveelliseksi tai epäterveelliseksi”, huomauttaa Fogelholm.

”Tieteelliset tutkimukset eivät ole löytäneet kookosöljystä mitään erityisen hyvää”, sanoo Fogelholm. Kookosöljyssä ei ole juuri lainkaan hyviä tyydyttymättömiä rasvoja. Ruuanlaitossa tulisi asiantuntijoiden mukaan suosia sellaisia kasviöljyjä, joissa on pääosin tyydyttymättömiä rasvoja. Rypsiöljyä ei siis kannata vaihtaa kookosöljyyn.

Haastatellut asiantuntijat arvioivat myös hunajan, pähkinöiden, kuivattujen hedelmien, tumman suklaan ja banaanin terveellisyyttä.

Lue HS:n artikkeli tästä >>

Pin It

Viime kesänä pakastetuista marjoista valmistuu gluteeniton marjapiirakka

kategoriassa Blogi

Pakasteeseen kannattaa vähitellen tehdä tilaa tulevan kesän marjasadolle. Gluteeniton marjapiirakka on herkullinen ja maistuu keliaakikkojen…

Polentaa ja parmesaania

kategoriassa Blogi

Syksyllä maistuvat täyttävät pastaruuat. Herkullinen vaihtoehto lisukkeeksi on italialainen, maissista valmistettu polenta.

Tomaatit suojaavat niin syövältä kuin sydänkohtauksiltakin

kategoriassa Ajankohtaista

– rypsiöljyssä kuumentaminen edistää lykopeenin imeytymistä. Kotimaisten tomaattien kausi on nyt parhaimmillaan. Jotta tomaattien terveysvaikutuksista…