header

Iho nauttii hyvistä rasvoista - Ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia

saarniakirjaRavitsemusterapeutti Pirjo Saarnia muistuttaa Iltalehdessä, että joka päivä pitäisi ihon hyvinvoinnin vuoksi syödä riittävästi välttämättömien rasvahappojen lähteitä, kuten öljyjä. Öljyä tarvitaan yleensä noin 1–2 ruokalusikallista päivässä, ja osa öljystä olisi hyvä olla rypsiöljyä.

Moni luulee, että vähärasvainen ruokavalio on iholle terveellinen. Pirjo Saarnian mukaan näin ei kuitenkaan ole. Rasvahapot vaikuttavat solukalvojen rakenteeseen ja ihon kosteuden ylläpitoon. Saarnia käsittelee rasvojen tärkeyttä uutuuskirjassaan "Rasvoilla parempaa terveyttä" (Otava).

Rasvat voivat hillitä tulehdusta iholla. Atooppinen ihottuma on tulehduksellinen sairaus, ja taipumus siihen on ainakin osittain periytyvää. Psoriasis taas on krooninen tulehduksellinen sairaus, joka esiintyy iholla ja nivelissä. Kummassakin sairaudessa ruokavalion rasvahappoihin tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Ruokavaliolla oireita voidaan usein lieventää.

Rasvahapot ovat tärkeitä myös niille, joilla ei ole kroonisia sairauksia. Suomalaiset saavat yleensä riittävästi omega-6-rasvahappoja, mutta eivät tarpeeksi omega-3-rasvahappoja.

Suositusten mukainen ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä täysjyväviljavalmisteita ja perunaa. Siihen kuuluu rasvattomia tai vähärasvaisia maitotuotteita, kalaa, vähärasvaista lihaa ja kananmunia. Kasviöljyt ja niitä runsaasti sisältävät levitteet kuuluvat ruokavalioon. Rypsiöljyä pidetään erittäin suositeltavana monipuolisen rasvahappokoostumuksensa vuoksi. Sokerin ja suolan suhteen säästeliäs linja on paras. (Iltalehti 4.10.2011)

Pin It

Tutkimus: ruokaöljyn maku ja terveellisyys ajavat kirkkaasti hinnan ohi

kategoriassa Ajankohtaista

Suomalaiset kuluttajat asettavat ruokaöljyn maun ja terveellisyyden tärkeimmiksi tekijöiksi öljyä valittaessa. Rypsiöljy on Suomessa ylivoimaisesti…

Luulolla ei ole asiaa tiedon rinnalle

kategoriassa Ajankohtaista

Tekniikan maailman päätoimittaja Reijo Ruokanen kirjoittaa pääkirjoituksessaan lehdessä 2/2018 kolesterolista.

Karppaa viisaasti, valitse öljyt

kategoriassa Ajankohtaista

Viisaasti karpatessa suositaan kasvirasvoja, kuten kylmäpuristettua rypsiöljyä, sekä nautitaan runsaasti proteiinia joka pitää kylläisenä ja…