header

Pohjoismainen ruokavalio voi suojata kroonisilta sairauksilta

Tutkimuksen mukaan pohjoismaisen, terveellisen ruokavalion noudattaminen vähentää selvästi tulehdusgeenien toimintaa rasvakudoksessa. Tulehdustila voi viitata kroonisiin sairauksiin, kuten valtimonkovetustautiin, kakkostyypin diabetekseen tai Alzheimerin tautiin.

Professorin Matti Uusituvan mukaan tutkimus vihjaisee, että ruokakolmion noudattamisella voi suojautua kroonisia sairauksia vastaan.

Itä-Suomen yliopiston kliinisen ravitsemustieteen yksikön johtamassa pohjoismaisessa tutkimuksessa on saatu uutta tietoa terveyttä edistävän pohjoismainen ruokavalion vaikutuksista. Tutkimuksessa havaittiin, että ruokavalio vähentää tulehdukseen liittyvien geenien ilmentymistä ihonalaisessa rasvakudoksessa.

Liikapainoon liittyvien terveyshaittojen uskotaan johtuvan osaksi rasvakudoksen tulehdustilasta. Kroonisten sairauksien, kuten valtimonkovetustaudin, kakkostyypin diabeteksen, Alzheimerin taudin ja joidenkin syöpien taustalla voi osaltaan olla rasvakudoksen toiminnan häiriöistä johtuva matala-asteinen tulehdustila.

- Tutkimuksen tulokset vihjaisevat, että pohjoismainen, terveyttä edistävä ruokavalio voi suojata kroonisilta sairauksilta pitkällä aikavälillä. Pohjoismainen terveellinen ruokavalio on hyvinkin kilpailukykyinen verrattuna Välimeren ruokavalioon, kertoo professori Matti Uusitupa Itä-Suomen yliopistosta.

Ruisleipää, kalaa, marjoja, rypsiöljyä

Tutkimuksessa terveyttä edistävään pohjoismaiseen ruokavalioon kuului kotimaisia tuotteita: täysjyväviljat, erityisesti ruis, vihanneksia, juureksia, marjoja kuten mustikoita, kotimaisia hedelmiä, esimerkiksi omenoita, rypsiöljyä, vähärasvaisia maitotuotteita sekä kolme kala-ateriaa viikossa.

Verrokkiryhmä käytti vähäkuituisia viljatuotteita, voipohjaisia levitteitä ja rajoitti kalan käyttöä.

Tutkimukseen osallistui keski-ikäisiä miehiä ja naisia, joilla oli vähintään kaksi metabolisen oireyhtymän piirrettä, kuten kohonnut verenpaine tai paastoverensokeri tai poikkeavia veren rasva-arvoja, sekä ainakin jonkin verran liikapainoa. Terveyttä edistävää ruokavaliota noudatettiin 18–24 viikon ajan.

Pohjoismainen tutkimus toteutettiin vuosina 2009–2011, ja sen ensimmäiset tulokset julkaistiin vuonna 2013. Lisää tuloksia on luvassa.

– Tutkimuksessa oli tarkoitus kartoittaa kokonaisen ruokavalion vaikutuksia, ei niinkään yksittäisten ainesosien. Luvassa on merkittävää uutta tietoa kroonisten sairauksien synnystä ja ruokavalion vaikutuksista niihin, Uusitupa lupaa.

Uutinen pohjoismaisesta ruokavaliosta julkaistiin 5.1.2015 Ylen uutisissa, http://yle.fi/uutiset/tutkimus_pohjoismainen_ruokavalio_voi_suojata_kroonisilta_sairauksilta/7719889?origin=rss

Pin It

Pekoniin käärityt parsat hollandaise-kastikkeella

kategoriassa Blogi

Sen jälkeen kun ensimmäisen kerran valmistin parsat uunissa, en ole enää tehnyt niitä keittämällä. Niin…

Rypsiöljyn rasvahappokoostumus on terveyden kannalta ihanteellinen

kategoriassa Ajankohtaista

Rypsiöljyssä linolihappo (omega-6) ja alfalinoleenihappo (omega-3) ovat ihanteellisessa keskinäisessä suhteessa. Rypsiöljy onkin rasvahappotasapainon kannalta ihanteellinen…

Syö kalaa, kasviöljyä ja siemeniä: Suoliston bakteerikanta kiittää - ja suojaa monelta sairaudelta

kategoriassa Ajankohtaista

Omega-3-rasvahappoja sisältävän ravinnon ja monipuolisen suolistobakteeriston välillä on yhteys, tutkijat uskovat. Aiheesta kertoo Suomen Kuvalehti.