header

Itä-Suomen yliopiston tutkimus: suomalaiset eivät saa liikaa linolihappoa

Linolihappoa eli omega-6-sarjan rasvahappoa pitää saada ruoasta riittävästi.

Terveellisellä suomalaisella ruokavaliolla, johon kuuluu rypsiöljyä, ei ole mahdollista saada liikaa linolihappoa. Rypsiöljyssä linolihapon ja alfalinoleenihapon (omega-3-sarjan rasvahapon) suhde on 1:2, joka on terveyden kannalta ihanteellinen.

Iltalehden artikkelissa kerrotaan Itä-Suomen yliopiston tuoreesta tutkimuksesta, joka käsittelee linolihapon saannin vaikutusta terveyteen.

Itä-Suomen yliopiston tuore tutkimus kertoo, että mitä suurempi on seerumin linolihappopitoisuus, sitä matalampi on CRP-tulehdusmerkkiaineen taso. Tulokset julkaistiin European Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä.

”Tutkimusnäyttö ei tue syytöksiä omega-6-rasvahappoja vastaan”, toteaa ravitsemusepidemiologian dosentti Jyrki Virtanen Itä-Suomen yliopistosta.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että pieni seerumin linolihappopitoisuus oli yhteydessä suurempaan CRP:n pitoisuuteen seerumissa. Linolihaposta valmistetaan elimistössä useita yhdisteitä, joilla on tulehdusta vaimentavia vaikutuksia. Linolihappo on ihmiselle välttämätön omega-6-rasvahappo. Se on yleisin omega-6-sarjan rasvahappo.

Tutkimuksissa se on ollut yhteydessä pienempään riskiin sairastua tiettyihin kroonisiin tauteihin. Näitä ovat esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit ja tyypin 2 diabetes. Linolihapon pääasiallisia lähteitä ruokavaliossa ovat kasviöljyt, kasvimargariinit, pähkinät ja siemenet.

Linolihappotutkimuksiin perehtynyt ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen käsittelee linolihappoa tuoreessa blogissaan:
http://www.pronutritionist.net/2017/11/linolihappo-rypsioljy-crohnin-tauti-ja-haavainen-koliitti/

Laatikaisen mukaan Suomessa on vallalla väärinkäsitys, että olemme jotenkin rypsiöljyn intoilussa menneet liian pitkälle ja saamme sen vuoksi hurjan paljon linolihappoa.

Jos linolihappo pahentaisi tulehdusta tulehduksellisissa suolistosairauksissa, tämän pitäisi näyttäytyä huonona jo tautiin sairastuneilla. Tilanne voi Laatikaisen mukaan olla kuitenkin jopa päinvastainen.

Amerikkalaiseen ruokavalioon kuuluu paljon auringonkukkaöljyä, jossa on paljon linolihappoa (64 %) eikä juuri lainkaan alfalinoleenihappoa. Tällöin on mahdollista saada liikaa linolihappoa. Rypsiöljyssä linolihappoa on 22 % ja alfalinoleenihappoa 12 %. Omega-6 ja omega-3 ovat välttämättömiä rasvahappoja, joita elimistö ei pysty itse valmistamaan. Siksi niitä on saatava ruuasta.

Lue Iltalehden artikkeli kokonaisuudessaan:
https://m.iltalehti.fi/terveysuutiset/201711132200528616_we.shtml

Pin It

Välipala auttaa jaksamaan - Säännöllinen ateriarytmi

kategoriassa Ajankohtaista

Maaseudun Tulevaisuudessa 19.8.2011 muistutettiin, että säännöllinen ateriarytmi tukee jaksamista koulussa, töissä ja vapaa-ajalla. Pääaterioiden välissä…

Rasvakeskustelun hälystä löytyy terveellisen syömisen malli

kategoriassa Ajankohtaista

Sota rasvasta tuskin loppuu, mutta sen hälystä löytyy jo terveellisen syömisen malli, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Kotitekoinen kosteuttava hiusnaamio

kategoriassa Ajankohtaista

Kesän kuivattamia hiuksia kosteuttaa kotitekoinen hiusnaamio. Nämä aineet löytyvät varmasti kotoa.