header

WHO suosittelee nyt Itämeren ruokavaliota – täysjyvää, rypsiöljyä, kalaa ja kasviksia

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee nyt Itämeren ruokavaliota, ja kokosi 10 kohdan listan, kuinka noudattaa sitä arjessa – Suomalaistutkija: ”Itämeren ruokavalio pitää painonkin kurissa”.

Tutkijatohtori Noora Kanerva uskoo Itämeren ruokavalion olevan yhtä terveellinen kuin tunnetumpi Välimeren ruokavalio. Aiheesta kirjoitti Helsingin Sanomat.

POHJOISMAISIIN raaka-aineisiin perustuva Itämeren ruokavalio pitää tehokkaasti painon kurissa, kertoo vielä julkaisematon Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tutkimus.

Tutkimuksessa seurattiin seitsemän vuoden ajan, miten runsaasti täysjyväviljaa, metsämarjoja, kalaa ja kasviksia ja vain vähän punaista lihaa sisältävän Itämeren ruokavalion noudattaminen näkyi tutkittavien painon kehityksessä.

Yli kolmen tuhannen tutkittavan ruokailutottumukset selvitettiin ja heidän painonsa mitattiin lähtötilanteessa vuonna 2007 sekä uudelleen vuonna 2014.

”Niillä, jotka noudattivat Itämeren ruokavaliota, paino pysyi joko samana tai laski, kun taas niillä, jotka eivät noudattaneet tätä ruokavaliota, paino nousi”, kertoo tutkijatohtori Noora Kanerva.

Tutkimus on hyväk­sytty julkaistavaksi British Journal of Nutrition -lehdessä. Pohjoismaisen ruokavalion hyviin ominaisuuksiin kiinnit­tää huomiota myös maailman terveysjärjestö WHO.

Järjestön mukaan pohjoismaisen ruokavalion tulisi ilmentää samoja puhtauden, tuoreuden ja yksinkertaisuuden ihanteita, jotka muutoinkin yhdistetään Pohjoismaihin. Myös pohjolan vaihtuvien vuodenaikojen tulisi näkyä ruokavaliossamme.

KASVIÖLJYYN, kasviksiin, viljaan ja kalaan perustuvan Välimeren ruokavalion terveysvaikutukset on tunnettu jo kauan. Tutkimusten mukaan Välimeren ruokavalio pienentää riskiä sairastua sydän ja verisuonitauteihin, paksusuolen syöpään, kakkostyypin diabetekseen sekä Alzheimerin ja Parkinsonin tautiin. Kanerva uskoo Itämeren ruokavalion olevan yhtä terveellinen kuin Välimeren ruokavalion.

Itämeren ruokavalio onkin Kanervan mukaan pohjoismainen versio Välimeren ruokavaliosta. Siinä oliiviöljy on korvattu rypsiöljyllä. Lisäksi syödään paljon marjoja, omenia ja kasviksia sekä ruista, ohraa ja kauraa. Myös kala ja vähärasvaiset maitotuotteet kuuluvat ruokavalioon. Sen sijaan runsasta punaisen lihan, kovan rasvan ja alkoholin käyttöä vältetään.

Kanerva havaitsi väitöstutkimuksessaan, että Itämeren ruokavaliota noudattavilla on 40 prosenttia pienempi riski vyötärölihavuuden kehittymiselle kuin niillä, jotka eivät lainkaan noudata kyseistä ruokavaliota. Myös tulehdusarvojen kohoamisen riski oli 40 prosenttia pienempi.

WHO on tuonut esiin huolen lasten lihomisesta. Järjestö pitää huolestuttavana sitä, että varsinkin nuoret suosivat perinteisten ruokien sijasta yhä enemmän pikaruokaa.

Lue Helsingin Sanomien artikkeli kokonaisuudessaan: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005670861.html

Pin It

Mausteinen kasvisbulgur

kategoriassa Blogi

Bulgur, samoin kuin couscous, ovat suosikkejani, sillä niistä valmistuu ateria todella helposti ja nopeasti. Sydäntalvella…

Paras kanakeitto syntyy pitkään hauduttamalla

kategoriassa Blogi

Alkuvuoden koleissa ilmoissa maistuu parhaiten höyryävän kuuma keitto. Olen jo useana vuotena tehnyt ison kattilallisen…

Kilpailu - Mikä on sinun klassikkoruokasi?

kategoriassa Ajankohtaista

Kiitos kaikille osallistujille! Kilpailu on päättynyt!